Begonnen in BBH (Banso Baptist Hospital) - Reisverslag uit Kumbo, Kameroen van Jeske Sluijts - WaarBenJij.nu Begonnen in BBH (Banso Baptist Hospital) - Reisverslag uit Kumbo, Kameroen van Jeske Sluijts - WaarBenJij.nu

Begonnen in BBH (Banso Baptist Hospital)

Door: Jeske Sluijts

Blijf op de hoogte en volg Jeske

02 December 2012 | Kameroen, Kumbo

Iranja (betekent eigenlijk goedemorgen in het Lamso, maar heb geen flauw idee hoe je goede dag zegt)

Ja ja, we zijn al weer 2 weken in het Afrikaanse land! En onze eerste werkweek in het Banso Baptist Hospital zit er weer op.

Een hoop nieuwe dingen gezien, gedaan, geleerd en meegemaakt deze week, en niet alleen in het ziekenhuis. Daarom hieronder ff een opsomming:
• Chapel, i.p.v. 20 min. duurt het 45 min. En om nou te zeggen dat ik daar zin in heb op de vroege morgen. En volgen kan ik het al helemaal niet (maar dat ligt misschien ook wel aan de tijd)
• Sprinkhaan eten. Ja ja, sprinkhanen ja, daar kwam Saskia ineens mee thuis toen ze naar communitie was geweest.
• Stroomuitval, dat gebeurt hier nogal vaak. En hebben we eindelijk internet. Zodra de stroom uitvalt, ook het internet aangezien dat ding op stroom werkt.
• Alles op het gemakje. Dat Afrikaanse tempo is wel ff wennen. We beginnen dan wel om 06:40, maar eer dat we echt aan het werk gaan is het 09:00 uur.
• Fysiotherapeuten die eigenlijk ook ergotherapeuten, logopedisten, gipsmeesters, röntgenfotodingenbekijkers, apothekers, brandwondenspecialisten en halve chirurgen zijn.
• Zelf meekijken in de operatiekamer. Heel interessant en iets wat je in Nederland niet zou doen als ergo. Dus fantastisch mooie blauw (veel te grote) scrubs aan, mondkapje op, haren in een netje, handschoentjes aan, mooie sleffers aan en gaan met die banaan.
• Leuke nieuwe buren (sorry Vivian en Fred). Onze buurman is namelijk helikopterpiloot, en bij hen was van de week een Nederlandse vrouw op bezoek die op 3 uur rijden van ons vandaan woont. En hij kwam wel met een aardig voorstel, namelijk: Goh, wat denken jullie ervan om met de helikopter naar die vrouw te gaan (ong. kwartiertje vliegen heen, kwartiertje terug) en daar ff een dagje wat rondkijken? Goh buurman, wat leuk! Het schijnt een mooie vlucht te zijn tussen de bergen door, langs watervallen en rivieren dus ik ben benieuwd!
• Erachter komen dat je nieuwe aanwinst van €3,- uit Afrika (een rokje, aangezien we die moeten dragen hier) gewoon van de bijenkorf is.
• Asha, dat betekent sorry, het spijt met etc. in het lamso. En geloof me, dat zeggen ze hier veel, voor van alles.
• Piging (ofzo) english. Dat is de andere taal die ze hier spreken. Een combinatie van Engels en nog wat. Maar dat beginnen we zelfs al een beetje te volgen, dus aan het einde van deze trip spreken we alleen nog maar dat.
• Etiquetteles: De Nederlandse vrouw die bij onze buren was, was ook even bij ons langs gekomen. En gaf ons tips waar je normaal niet zo over na zou denken. Bijv. niet mt je benen over elkaar zitten, want dat is onbeleefd. En doe alles met je rechter hand, groeten, geld geven etc.
• Gateaux, een Afrikaanse lekkernij, in Nederland zouden we het gewoon oliebollen noemen.
• World AIDS day, en hier wordt er een hele happening van gemaakt in de chapel met dansen en muziek.

Nou dat was even een overzichtje van alle nieuwe dingen van deze week. Volgende week weer een nieuwe werkweek in Kumbo en dan ook maar eens flink aan de slag gaan voor ons schoolproject.

Abinie! (Oudoe)

• 02 December 2012 - 12:27

Yolanda Van Opdorp:

Het Jeske. Dat klinkt allemaal goed daar in Kameroen. Groeten vanuit een regenachtig Hoogerheide.

• 02 December 2012 - 14:59

De Buurtjes:

Nou Jes, ja helaas daar kunnen wij dus niet tegenop, hebben helaas geen beschikking over een helikopter maar wel over hele andere dingen dus hopelijk vallen we toch nog wel mee.

Fijn om te lezen dat alles goed met je gaat. De meiden en wij natuurlijik ook wel missen je wel hoor.

Veel plezier nog. Dikke kus, Fred, Viv, Nienke en Lieke

• 02 December 2012 - 19:50

Monique Ockeloen:

Goh die Jeske in Afrika. Geniet van alle nieuwe ervaringen en heel leuk om je verslagen te lezen. Succes meis en mooie tijd in Kameroen! Lieve groetjes uit Terneuzen xxx

• 02 December 2012 - 23:57

Jeroen:

Doe het daar goed meid! Leuk om je verhalen te lezen.

Groeten

Jeroen

• 12 December 2012 - 16:05

Jeanet:

Hey Jes,fijn te horen dat jullie nog niet in de kookpot gestopt zijn daar.............!!!
    Leuk je verslag te lezen,we kijken uut naar de volgende.
    Groetjes en geniet lekker van alles wat je meemaakt.
    Dikke knuf v Peet & Jeanet xx

• 19 Januari 2013 - 15:55

Jeanet:

Hoi Jeske,ik hoorde van Yolanda dat je het nog steeds prima naar je zin hebt en een superleuke helicoptervlucht had gemaakt,echt helemaal toppie.
    Geniet ze de komende 10 dagen nog met de andere dolle miena's.
    Liefs van Peet&Jeanet xx