Laatste week Kumbo - Reisverslag uit Kumbo, Kameroen van Jeske Sluijts - WaarBenJij.nu Laatste week Kumbo - Reisverslag uit Kumbo, Kameroen van Jeske Sluijts - WaarBenJij.nu

Laatste week Kumbo

Door: Jeske Sluijts

Blijf op de hoogte en volg Jeske

20 Januari 2013 | Kameroen, Kumbo

Nou de laatste week in het BBH zit er weer op, nog 8 dagen en dan zitten we al weer in het vliegtuig terug naar huis.

Vorig weekend hebben we wel iets super gaafs gedaan. We zijn met de buurman naar Misaje geweest, en aangezien hij helikopterpiloot is zijn we maar met de helikopter gegaan. Super mooi en eigenlijk een veel te kort vluchtje. Misaje is met de auto normaal een uur of 3, maar we waren er binnen een kwartiertje. Over bergen, langs een waterval en over rietenhuisjes. Je kunt het land niet op een betere manier bekijken dan zo.

Aangekomen in Misaje stond Bep ons op te wachten. Een Nederlandse vrouw die daar woont. Samen met haar zijn we naar een soort touwbrug geweest, bij een één of ander project geweest en ff een drankje gedaan met de burgemeester. En eigenlijk het leukste van allemaal, kinderen bang gemaakt voor de blanke. Ze zijn er wel gewend aan één blanke, maar als er ineens 5 bijkomen is het wel heel veel. Maar toen we de foto’s en filmpjes lieten zien waar ze zelf op stonden durfde ze wel dichtbij te komen.

Aangezien het onze laatste week hier is moeten we ook nog gauw bij iedereen langs om gedag te zeggen. Iedereen wil dat we bij ze komen eten, en wat we dan eten is heel verrassend foufou en djammadjamma. Ach ja, betekent dat we zelf niet hoeven te koken, is ook wel erg handig. Althans niet koken, dat is niet helemaal waar.

We waren bij Confort uitgenodigd, één van de fysiotherapie afdeling, maar daar moesten we ook zelf aan de slag. Best leuk om een keer te doen op de traditionele manier, maar amai wat zwaar!! Toen zij het deed leek het makkelijk, maar toen moest ik, dat ging iets minder vloeiend… Ach ja, hebben het in ieder geval een keer gedaan.

Verder zijn we ook nog met Oliver, ook één van de fysio’s, palmwijn gaan drinken en hebben we een colanoot op. Staat voor vriendschap ofzo, nou lekker om vrienden zo’n bittere noot te geven. Maar het was wel een vriendelijk gebaar.

Verder zijn we er ook achter gekomen dat ze echt wereldvreemd zijn. Want ik ging foto’s van de sneeuw laten zien die nog op mijn laptop stonden. Daar stonden ook foto’s van de winterefteling op, en in het sprookjesbos heb je een pratende boom. Nou van het één kwam het ander en nu denken ze dat er een hoop bomen zijn in Nederland die kunnen praten en een gezicht hebben. En om ons verhaal nog sterker te maken had ik een filmpje opgezocht op YouTube met de pratende boom uit de Efteling. Nu hebben ze allemaal foto’s gemaakt met hun mobiel van dat filmpje om aan iedereen te laten zien.
We zullen maar voordat we weggaan vertellen dat het een grapje is, want anders zijn ze erg teleurgesteld als ze ooit eens naar Nederland komen en geen pratende bomen zien.

Nou dit was het wel zo’n beetje van deze week. Als het goed is vertrekken we donderdag naar Yaoundé vervolgens naar Limbé en Douala en dan hup naar huis op maandag. Dus mijn volgende reisverslag (als die er nog komt) zal weer uit het koude, hele koude Nederland zijn. Dat zal namelijk zo’n 40 graden schelen brr!!!

Abinie!

• 20 Januari 2013 - 21:46

Yolanda:

Nou jes het zit er bijna op. Geniet nog van de laatste dagen!