Yayasan Widya Guna - Reisverslag uit Mengwi, Indonesië van Jeske Sluijts - WaarBenJij.nu Yayasan Widya Guna - Reisverslag uit Mengwi, Indonesië van Jeske Sluijts - WaarBenJij.nu

Yayasan Widya Guna

Door: Jeske

Blijf op de hoogte en volg Jeske

30 September 2014 | Indonesië, Mengwi

Hoi allemaal,

Bij deze mijn 2e verslagje over mijn ervaringen op Bali!
Ik zal eerst eens beginnen over de school (yayasan widya guna), want dat is natuurlijk wel de hoofdreden dat ik hier ben.

Ik zit hier nu 4 weken en wat mij vooral opvalt is dat het voor de kinderen vooral altijd hetzelfde is en dat er niet echt goed gekeken wordt naar hun mogelijkheden. Wat ook lastig is natuurlijk als er maar 1 (soms 2) vaste leraar op een groep van gemiddeld 18 kinderen staat. En dan ook nog eens kinderen met een handicap en dat dan ook nog eens totaal verschillende kinderen en niveaus door elkaar.

Maar omdat ik het wel erg belangrijk vind dat de kinderen ook op hun eigen niveau behandeld worden ben ik begonnen met het opstellen van dossiers voor ieder kind. Dit, zodat nieuwe vrijwilligers de kinderen wel die aandacht kunnen geven en zo ook een beetje de therapie kunnen voorzetten.

En wat ik wel even leuk vind om te vertellen. Ik heb het nu voor elkaar dat er een meisje van mijn groep in de middag voor 45 minuten bij de “gewone” Engelse les kan zijn. Ze heeft namelijk alleen een lichamelijke handicap en ze wil graag leren. En voor hier in Indonesië is het best een grote stap om iemand met een handicap bij de “normale” kinderen te zetten. Maar deze kinderen pakken het erg goed op en zij vind het natuurlijk helemaal geweldig om met hen om te gaan en les te krijgen op het niveau dat zij aan kan.

Dit was even een korte update over het werk, maar nu de rest ;)
Laat ik beginnen bij de namen.

Iedereen heet hier namelijk hetzelfde, althans bijna iedereen heet Wayan. Dit omdat degene die als eerste geboren wordt Wayan of Putu genoemd wordt. De tweede Made of ….. (vergeten). De derde Komang of Nhoman. En de vierde Ketut. Als er een vijfde of meer komt, dan beginnen ze weer van voor af aan. Bij de jongere generatie wordt vaak de tweede naam als roepnaam gebruikt dus is het iets makkelijker uit elkaar houden.

Omdat wij in een “dorp” wonen, krijgen we ook meer mee van de hele cultuur, erg leuk. Zo zijn we meegegaan naar een ceremonie om de voorvaderen te eren. Eerst mee met een optocht, daarna naar de familietempel, vervolgens een offering (inclusief het slachten van een kip en eend) en in de middag naar wat dansen en cabaret kijken.

En naast de traditionele dingen doen we natuurlijk ook genoeg toeristische dingen (als we er dan toch zijn;). Zo ben ik naar Tanah Lot geweest (tempel), heb ik een vulkaar beklommen om vanaf daar de zonsopgang te zien, heeft onze “huisbaas” een rijstvelden tour aan ons gegeven in de omgeving van Ubud, ben ik naar het olifanten safaripark geweest, aan het zwembad gehangen bij Karamas, heb ik gesurft in Kuta en zijn we naar de Monkey forest geweest. En dit alles in de afgelopen 2 weken, naast het werken natuurlijk.

En in Kuta zijn we nog een Kuta cowboy tegengekomen. Dit zijn mannen die met westerse vrouwen naar bed gaan en in ruil daarvoor betalen zij hun hotel, eten, drinken etc. De vrouw die ervoor was gevallen was voor deze “cowboy” terug naar Bali gekomen en zij maar denken dat ze zo speciaal was. Maar het mooie is dat het zelfs in de reisgidsen staat beschreven.

Nou dit was weer even een update.

Groetjes!!

  • 30 September 2014 - 09:40

    Yris Boonstra:

    Aaaaaaahhhh Jeske,

    het is weer een top verhaal! Wel super goed bezig voor die kinderen joh, wat zullen ze blij zijn met jou :)
    Ik kijk altijd naar je fotos op facebook, damn wat ziet het er daar mooi uit zeg!
    Dan vraag je toch af wat wij hier in het platte kale nederland doen :)
    Nog heeeeeeel veel plezier
    en ik kijk nu al uit naar je volgende fotos en verhaaltjes !


    xxxxxx

  • 01 Oktober 2014 - 20:49

    Stefan Goddrie:

    Hey hey!

    Leuk verhaal! Goed bezig met het opstellen van die dossiers en dat meisje! Altijd goed om verbeteringen te zien van je werk! Ook vet dat je nu al veel van het land zie en veel dingen doet! De foto's zagen er iig super uit! Veel plezier nog verder daar!

    Kus Stefan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeske

Actief sinds 05 Nov. 2012
Verslag gelezen: 284
Totaal aantal bezoekers 6359

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2014 - 23 November 2014

Ergotherapeut in Bali

19 November 2012 - 28 Januari 2013

Banso, Kameroen

Landen bezocht: